Forum SFV de Cycloop » Fotobesprekingen

Portretworkshop 2010

(27 posts)
  1. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hallo allemaal,
    aangezien ik de eerste ben maak ik maar een topic aan.

Ik vond het een gezellige en leuke workshop, waar weer enkele mooie foto's uitgerold zijn.

Mijn foto's zijn met onderstaande link te bekijken.
    http://picasaweb.google.nl/fotoonfotografie/PortretWorkshopDeCycloop2010#

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Groeten Antonie

PS: worden de emailadressen nog doorgemaild, dan kan ik de hoge resolutie bestanden even naar de modellen sturen?
    Alvast bedankt.

1 year geleden gepost #
  2. Stephan
    Inactief

Hallo Antonie,

Goed plan om de foto's te posten. Ik stuur wel morgen een mailtje naar alle deelnemers van de workshop. Van jouw zijn volgens mij de foto's op de steeg goed gelukt, goede belichting.

Mijn foto's zijn hier te vinden. http://www.dropbox.com/gallery/2983818/2/workshop%20in%20brakkenstein/Unbenannter%20Export?h=6bd674

Als het goed is verschijnen hier in de threat nog mijn twee beste foto's.

Met groet,
    Stephan

Attachments

1. _MG_0139.jpg (400.1 KB, 0 downloads) 1 year old
    2. _MG_0128-2.jpg (393.8 KB, 2 downloads) 1 year old
    1 year geleden gepost #
  3. Tom
    Inactief

Bij deze ook mijn foto's! Commentaar is altijd welkom :-). De foto's staan ook op mijn site (http://www.tomdegoeij.com/?p=930).

Foto 1:
    Floor

Foto 2:
    Floor

Foto 3:
    Floor

Foto 4:
    Floor

Foto 5:
    Floor

Foto 6:
    Floor

Foto 7: Nieuwe versie foto sinds 24-09 18:30
    Floor

Foto 8: Nieuwe versie foto sinds 24-09 18:30
    Floor

1 year geleden gepost #
  4. Tom
    Inactief

Om het goede voorbeeld te geven:

@Antonie: ik vind niet dat er foto's zijn die duidelijk met kop en schouders boven de rest uitsteken. 'Constante kwaliteit' zeg maar ;-). Als ik dan toch favorieten moet aangeven, dan zijn het:
    - de eerste foto van Floor, want leuke compositie en mooie expressie op gezicht
    - de zesde foto van Elke (dat was toch haar naam...?), want mooie zelfverzekerde houding, goed contrast tussen achter- en voorgrond.
    - de negende foto van Elke, want leuke locatie voor foto, interessante houding. Wel een beetje jammer van de naar mijn mening iets te donkere achtergrond. Heb je al wat fill light geprobeerd aan te brengen met Lightroom oid?

@Stephan: je wist al welke twee foto's mijn favoriet zijn. Voor de rest: dat zijn de twee foto's die Stephan ook in dit topic heeft geplaatst. Ik bewonder je 'durf' om te spelen met creatieve fototechnieken (zowel tijdens de opname als bij de nabewerking). Niet alleen bij deze foto's, maar eigenlijk bij al je werk. Top!

1 year geleden gepost #
  5. Anoniem
    Niet geregistreerd

6. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hallo allemaal,

@Stephan:Dank voor je compliment. Van jouw foto's vind ik de een na laatste erg goed geslaagd, goede sfeer. Verder vind ik sommige toonzettingen van je erg mooi. Bovendien heb je veel goede composities.

@Tom:De laatste foto is ook een van mijn favoriet. De donkere achtergrond is bewust. Daar hou ik persoonlijk wel van. en lightroom? Wat is dat? ;-D
    Van jouw foto's vind ik 6 er toch uitspringen. Een lekkere dromerige sfeer. Mooi naar sepia omgezet. Verder vind ik sommige foto een beetje gek gekaderd, zoals foto3. Hier nog een bepaalde reden voor.
    7 en 8 vind ik beetje bewerkt overkomen op de huid. Heb je daar iets aangedaan of is het bedrog?

@Erwin: Jammer dat je er maar kort was. Je eerste foto vind ik wat compositie betreft erg goed. Alleen jammer dat hij beetje flets en onscherp is. De tweede is voor mij meer een snapshot.

1 year geleden gepost #
  7. Joost
    Inactief

Ha, even kort een reactie, voordat dat allemaal in 1x moet, op wat me opviel:
    - Antonie: Zoals gezegd, allemaal prima, met 6 en 12 hier favoriet ;) (het randje bij 9 als minpuntje?)
    - Stephan: Vind de zoom in je 2e erg geslaagd, verder eens met Tom (en jezelf ;)) dat dit de 2e beste zijn. Inderdaad altijd een goeie reminder te experimenteren je foto's!
    - Tom: Leuk, uitschieters positief: 1, 4 en 5. De bewerking in 6(?) 7 en 8 mag van mij ook wat minder heftig, laat die clarity-slider(?) op halve kracht ofzo ;)
    - Erwin: Ik ga mee met het commentaar van Antonie.

Foto's volgen nog ;)

1 year geleden gepost #
  8. Bart
    Inactief

Hela,

Ten eerste: ik vond het een erg mooie workshop! We hadden natuurlijk ook echt wel geluk met het weer, dat was mooi meegenomen. Bij deze een paar van mijn foto's. Ik ben niet erg goed in selecties maken dus een aantal lijken veel op elkaar, maar ik kon niet kiezen welke ik beter vond ;)

De rest is hier te vinden:
    http://www.dropbox.com/gallery/1120498/1/portrettenworkshop?h=cdde19
    Ben nog niet helemaal gewend aan een f2 lens en zag achteraf dat helaas soms maar 2 oog scherp is oid. Moet ik dus in het vervolg een beetje op letten.

Wat betreft de tot nu toe geposte foto's mijn bescheiden mening:
    Ik sluit me eigenlijk aan bij de rest van het commentaar, maar wie weet kan ik nog wat toevoegen.
    @Antonie. Toen ik je met die flitsers bezig zag vroeg ik me ernstig af of dat wel een mooi effect zou hebben maar ik vind het resultaat geslaagd! Goede belichting en leuk hoe je van verschillende locaties gebruik hebt gemaakt. Wat betreft compositie zit het ook goed, alleen ben ik het oneens met de uitsnedes van foto 6 en vooral 7. Die zou ik minder krap doen. Nu lijkt het hoofd een beetje rond te zweven.
    @Stephan. Jammer dat het er maar een paar zijn, ik had er graag wat meer gezien. Vooral foto 2 vind ik een erg sterk portet. Kan verder eigenlijk niks op je foto's aanmerken, ziet er allemaal goed uit.
    @Tom. Kan eigenlijk weinig toevoegen aan wat er al gezegd is, pas op met die clarity! Verder erg mooie foto's. Foto 1 is voor mij de overduidelijke winnaar, mooie blik en sterke uitsnede.

Groeten!

Dieter.

1 year geleden gepost #
  9. Bart
    Inactief

Haha, zie nu pas dat er in foto 1 een reflector in beeld is. Jammer!

1 year geleden gepost #
  10. Tom
    Inactief

@Dieter:
    Deze foto vind ik qua compositie en expressie denk ik de fijnste van de serie. Ziet er goed uit! Op het gebied van belichting en kleurtoon vind ik sommige andere foto's overigens wel sterker.

Foto Dieter:

Dit is mijn andere favoriet:

Foto Dieter:

@De rest:
    Dank voor jullie feedback! Foto's 7 en 8 (die met de extreeem omlaag gedraaide clarity) waren een experiment. Ik vind het leuk dat ze een wat dromerig effect bewerkstelligen, vooral zichtbaar bij foto 8. Hoe dan ook, nav jullie feedback heb ik de foto's wat aangepast in die zin dat ik de clarity weer omhoog heb gegooid en in plaats daarvan alleen met brushes lokaal wat clarity-aanpassingen heb gedaan. Het verschil is subtiel, maar ik denk wel een behoorlijke verbetering. Het nieuwe resultaat (mede dankzij jullie):
    Floor
    Floor

@Antonie: reactie op jouw feedback nav mijn foto 3 (zie onder). Wat vind je precies gek aan de kadering? Ik heb zelf niet echt het idee dat er iets mis is met de kadering.
    Floor

1 year geleden gepost #
  11. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hey,

@Dieter: Zitten mooie foto's tussen met een prachtige scherptediepte. Wel zie ik veel ruis in je foto's is dat bewust? Het geeft weel een bepaalde sfeer.

@Tom: Ik vind het beetje gek dat de schouder min of meer in de kijkrichting afgesneden is. Bovendien is boven het hoofd afgesneden. Voor mijn gevoel kijkt het niet lekker. Dit is gewoon persoonlijk.

1 year geleden gepost #
  12. Anoniem
    Niet geregistreerd

Ja die tweede is meer een snapshot. Ze zei dat ze die zelf wel leuk vond, dus dacht ik post de link dan maar.

http://www.flickr.com/photos/erwin_b/5021518122/in/pool-23722603@N00/

http://www.flickr.com/photos/erwin_b/5020910755/in/pool-23722603@N00/

1 year geleden gepost #
  13. Joost
    Inactief

Dieter: Gaaf! Vooral fan van 4 en 5.
    Van mij dan ook nog een paar, set(je, wordt misschien nog wat uitgebreid) ook op flickr:
    Portretten
    Portretten
    Portretten
    Portretten
    Portretten

1 year geleden gepost #
  14. Tom
    Inactief

@Joost: mijn overduidelijke favoriet is dat portret van Jessie. Mooi uitgevoerd, top! Mijn complimenten gaan trouwens ook naar Jessie. Wat een pakkende blik! Het portret van Vera en de close-up van Elke (als dat inderdaad haar naam is) zijn ook zeker niet verkeerd.

De twee full-body-portretten van Elke vind ik wat minder (zijn wat te 'rommelig' naar mijn mening).

1 year geleden gepost #
  15. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hebben jullie eigenlijk al een keer allemaal hetzelfde foto bewerkt? Ik zou interessant vinden wat de verschillende resultaten zouden zijn en wat jullie van hetzelfde foto gaan maken kwa kleuren, contrast, en kadering!

Mijn foto's zijn niet zo professioneel (en bewerking nog minder), maar ik voeg ze bij zodat mijn model (Elke?) ze kan zien en ik hoor graag jullie tips wat ik beter kan doen:
    https://www.dropbox.com/gallery/711057/1/new%20portrets?h=4b656b#gallery:0

Het zijn er maar 4 foto's. Bij de closeup zou ik graag het witte stukje links onderaan "verwijderen", maar weet niet hoe..?

PS: Mijn eerste forum post :) Jullie foto's zijn erg indrukwekkend, en daar ga ik nu nog wat meer kommentaar op posten!

1 year geleden gepost #
  16. Anoniem
    Niet geregistreerd

Joost: Het foto van Jessie vind ik leuk, vind wel jammer dat er zo een grote schaduw op haar rechter oog valt.
    Het portret van Vera is echt leuk. Dat het bloemetje op de voorgrond scherp is, terwijl de achtergrond minder scherp is, leuk. En haar half afwachtende, half amused blik is goed opgevangen. Er zit ook best veel kleur in ookal was de park allemaal zo grijsbruingroen.
    Het foto heeft voor mij een beetje studio sfeer, maar ik kan niet goed zeggen hoezo. Misschien door het licht.
    (En misschien kun je nog die tak boven links verwijderen, ik weet niet hoe dat werkt maar had de indruk dat jullie dit wel kunnen ;-))

PS: De foto's van Antonie en Stephan had ik vorige week al gezien, opgevallen zijn me bij Antonie: foto 4 en 12 en bij Stephan: emmy_2.jpg (second to last), en natuurlijk het CD cover (het eerste foto wat je ook hier op het forum gezet hebt).

1 year geleden gepost #
  17. Joost
    Inactief

Gesa: Ik vind je foto's eigenlijk wel geslaagd, vooral 1 en 4. Om bij 2 het witte stukje te verwijderen zul je photoshop in moeten duiken (of de foto een klein beetje croppen). 1 en 4 vind ik samen wel gaaf, 1 geeft zo'n verwachtingsvol (/ hoopvol?) gevoel, waarbij 4 somberder lijkt: Kleuren zijn fletser, het bloemetje wordt bijna achteloos weggegooid. Kan er wel een verhaal van maken (geen idee of dat voor jou ergens op slaat natuurlijk ;)). Je opmerkingen ben ik 't wel mee eens: De donkere vlek bij Jessie viel me vanochtend plotseling op, en het takje had ik nog niet gezien, maar nu je me erop wijst erger ik me er ook aan! Beide zijn nu aangepast, de schaduw is wat opgelicht, het takje verwijderd. Mogelijk zie je dat niet direct op deze pagina, klik dan even door naar flickr (op de foto klikken), dan is als het goed is de goeie versie zichtbaar. Bedankt!

Tom: Heb de laatste qua achtergrond wat bewerkt, de irritante vrachtwagen verwijderd oa. Misschien scheelt dat wat voor je ;)
    Edit: En de andere nu ook.

1 year geleden gepost #
  18. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hoi Allemaal,

Ik vond het een bijzonder leuke middag :). Hierbij mijn foto's. Ik heb een poging gedaan tot nabewerking, maar zonder muis en wacom (maar met mn wijsvinger en mousepad op mn laptop :S) heb ik er het beste van gemaakt. Het idee wat ik in mijn hoofd had, wordt in ieder geval duidelijk denk ik.
    Verder hoop ik dat alles met dropbox gelukt is, en niet dat ik jullie nu een link stuur naar mijn account ofzo ;).

http://www.dropbox.com/gallery/12274264/1/Portret%20workshop?h=053188

Groetjes Valeska

1 year geleden gepost #
  19. Tom
    Inactief

@Gesa: leuk dat je je hebt geregistreerd voor ons forum en nog leuker dat je je foto's hebt geplaatst! Ik vind het erg leuke foto's, met name de 1e, 2e en 4e. Mijn favoriet is denk ik nummer 4. De blik van het model op de vierde foto in combinatie met de bloem vind ik erg geslaagd/artistiek. Mooie shot!

Kritiek op foto nummer 3 (de minder van de reeks, als je het mij vraagt) is dat het geheel door al het groen een beetje rommelig overkomt. Daarnaast is het shirt van het model wat overbelicht (is denk ik wel te repareren met de juiste nabewerking).

Over foto nummer 2: om het witte hoekje linksonder weg te halen zonder een uitsnede te maken (te croppen) kun je in plaats van met Photoshop ook met Lightroom aan de slag. Ik denk dat je dit wel voor elkaar krijgt met de 'clone'- en 'heal'-tools in Lightroom. Als je dan toch bezig bent, zou ik de foto sowieso nog even wat croppen zodat het hoofd van het model hoger in de foto komt. Ik heb het idee dat er nu iets te veel 'groen' boven het hoofd van het model zit, en dat het de foto (die al best goed is) helemaal niet verkeerd zou doen om hem iets krapper te croppen aan de bovenkant...

@Joost: de aanpassingen maken de foto's er in elk geval niet minder om. Maar het zullen nog steeds niet mijn favorieten van je serie worden. De foto die je gisteren al hebt nabewerkt en die alleen op Flickr staan (en dus niet hier) is door je extra aanpassingen trouwens wél tot mijn favorieten gaan horen. Dus die mag je hier zeker tonen als je het mij vraagt! Wacht, ik doe het voor je: :P

Foto: Joost (klik voor vergroting)
    Portretten
    (had de verkeerde foto geplaatst, op 27-09-2010 om 19:00 vervangen door de juiste)

1 year geleden gepost #
  20. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hey allemaal,

nog wat opbouwende kritieken op de foto's.

@Joost: Mijn favoriet is ook de foto van Jessie, door de mooie sfeer die je neergezet hebt. De laatste vind ik ook erg leuk en goed neergezet, alleen jammer dat hij wat scheef staat. Verder zijn je foto's prima, waarbij ik het leuk vind dat je ook de zon gebruikt hebt samen met je flitser.

@Gesa:Ik vind 1, 2 en 4 ook erg sterk. Je compositie en je beeld wat je neerzet zijn erg sterk. Misschien had je uitwerking wat anders kunnen zijn, maar dit is persoonlijk. Ik vind dit ook wel wat hebben. De rest ik puur een technisch verhaal, maar de basis vind ik erg sterk.

@Valeska: Ook jij hebt er sterke platen tussen zitten. Zo vind ik de laatste erg leuk en ook een leuke bewerking. Ik mis enkel wat scherpte. Ook dit is enkel een stuk techniek wat me de tijd vanzelf beter gaat. De tweede vind ik wat opzet betreft heel leuk, alleen de uitwerking wat minder.

Ik vind het idee van Gesa wel leuk, om een foto te pakken en die allemaal te bewerken. Wellicht hiervoor een ander topic openen. Wie wil er een RAW-file ter beschikking stellen??

Groeten Antonie

1 year geleden gepost #
  21. Tom
    Inactief

Ook ik vind dat idee van Gesa wel interessant. Kom maar op met die raw-file, iemand?

1 year geleden gepost #
  22. Anoniem
    Niet geregistreerd

Ik heb zo snel niet echt iets wat geschikt is.

Antonie

1 year geleden gepost #
  23. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hey allemaal,
    jammer, ik zou jullie graag een foto van de portret workshop gegeven hebben om te zien wat jullie er van kunnen maken (of redden :p), maar erm.. ik heb ze alleen als jpg's :(

Tom, bedankt voor de tip mbt de kadering, dat zal ik nog aanpassen. Dan lijkt het waarschijnlijk ook meteen minder alsof de takken de vorm hebben van een rendier gewei ;)

PS: Leuk dit forum en jullie kommentaren!

1 year geleden gepost #
  24. Anoniem
    Niet geregistreerd

Finally ook mijn foto's! Wat een druk druk druk drukte!

http://www.flickr.com/photos/39207712@N05/sets/72157624933463091/show/

1 year geleden gepost #
  25. Anoniem
    Niet geregistreerd

Een paar van mijn favo's:

@ Tom
    -foto 1, mooi uitsnede en compositie. Ook de uitdrukking op het gezicht, die zet me aan het nadenken :)
    -foto 7, een onnatuurlijke pose (vind ik) maar toch op een natuurlijke en easy going manier vastgelegt. De zachte randen voegen zeker wat toe!

@ Dieter
    -foto 3, het model is vanuit een mooie hoek gefotografeerd! De zwart-wit achtige nabewerking maakt hem meer dan dragelijk voor het oog waar de foto anders denk ik te weinig aandacht over liet voor de vormen en compositie.
    -foto 4, en hoe kan het ook anders, foto 4, wat een gaaf nabewerk effect zeg! Daar kan ik nog wat van leren! De geblurrde gedeelten zijn lekker. Ze doet me zo een beetje denken aan Evangeline Lilly. Maar dat is een ander verhaal ;)

1 year geleden gepost #
  26. Anoniem
    Niet geregistreerd

En natuurlijk mijn foto's :)
    Beetje gekloot met uploaden, ben benieuwd wat jullie er van vinden! (de bijlagen zijn dubbel, dus die hoef je niet te bekijken)

5

3

4

2

1

Attachments

1. IMG_7347.jpg (134.4 KB, 2 downloads) 1 year old
    2. IMG_7334-Edit.jpg (143.4 KB, 0 downloads) 1 year old
    3. IMG_7347-2.jpg (138.4 KB, 1 downloads) 1 year old
    4. IMG_7343.jpg (152.4 KB, 0 downloads) 1 year old
    5. IMG_7331-2.jpg (191.1 KB, 0 downloads) 1 year old
    1 year geleden gepost #
  27. Anoniem
    Niet geregistreerd

Hallo allemaal,

Een late reactie van mijn kant, veroorzaakt door een heerlijke vakantie plus wat tijdgebrek na terugkomst.

Ik vond het een geslaagde middag, die ik helaas niet heel lang heb kunnen bijwonen. Het smaakt iig naar meer! Ik ben benieuwd of iemand mijn bijdrage nog leest, en of ze een beetje smaken!

Gr. Florian

Attachments

1. IMG_1023.jpg (136.7 KB, 0 downloads) 1 year old
    2. IMG_1021.jpg (164.5 KB, 0 downloads) 1 year old
    3. IMG_1017.jpg (129.8 KB, 0 downloads) 1 year old
    4. IMG_1014.jpg (110.1 KB, 1 downloads) 1 year old
    1 year geleden gepost #

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te posten.