Forum SFV de Cycloop » Fotobesprekingen

Canon 135mm F/2 L USM

(8 posts)
  1. Anoniem
    Niet geregistreerd

Afgelopen week kocht ik dit mooie lensje en aangezien ik van verschillende Cycloopers heb gehoord dat ze ook interesse in deze lens hebben post ik hier maar even wat indrukken en en natuurlijk een aantal foto's. Ik ga geen volledige review schrijven want die zijn er genoeg op internet te vinden. (bijvoorbeeld op http://www.photozone.de)

Wat is er zo leuk aan deze lens?
    -een van de scherpste lenzen in Canon's arsenaal
    -Combinatie tussen lichte tele (135mm) en groot max diafragma (f2) geeft erg extreme Depth of Field effecten, leuk voor portretten dus.
    -Heeft een behoorlijk korte scherpstelafstand voor een niet-macro lens wat toch erg vaak van pas komt.
    -Is een L lens, oftewel erg stevige bouwkwaliteit en erg snelle autofocus.
    -Vergeleken met een tele-zoom lens redelijk klein en licht(750 gram), valt dus niet enorm op.

Daar staat tegenover dat de lens redelijk duur is en geen zoom heeft, waardoor je dus meer op de voetenzoom aangewezen bent. Persoonlijk vind ik dat niet echt een probleem en ook de prijs is in mijn ogen erg goed te verantwoorden in verband met de prestaties van de lens.

De lens bevalt heel erg goed, hij is daadwerkelijk heel erg scherp en je kunt er objecten enorm goed mee isoleren van de achtergrond. Het is wel even leren omgaan met de scherpte diepte, op f2 komt het gemakkelijk voor dat bij een portret iemands ene oog wel perfect scherp is en het andere niet, omdat het gezicht bijvoorbeeld net een cm gedraaid is. Kortom, een enorme aanrader mits het voor jouw doelen geschikt is.

En nog wat foto's:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Groeten!

Dieter.

2 years geleden gepost #
  2. Stephan
    Inactief

Toffe foto´s. Mij bevalt vooral het eerste foto heel goed. Goede bewerking en goede beeldcompositie.
    Daarnaast bevalt me ook het voorlaatste heel goed. Wel zou ik de verzadiging iets omlaag zetten anders krijg je zo´n surreal effect. Maar misschien wilde je dat ook wel juist. ;-)

2 years geleden gepost #
  3. Anoniem
    Niet geregistreerd

Ok, deze lens is geniaal!

2 years geleden gepost #
  4. Tom
    Inactief

Een erg fijne lens! Ik heb er afgelopen week even mogen spelen tijdens de workshop lentefotografie en zoals ik al verwacht had is het een erg fijne lens om mee te werken. Daarnaast mogen de resultaten er ook zijn. In alle opzichten een toplens!

@Dieter: waar heb je die hagedis gevonden? Ik geloof niet dat ik ooit zo'n beest heb gezien in Nederland, al zijn ze er ongetwijfeld ;-)

2 years geleden gepost #
  5. Anoniem
    Niet geregistreerd

Waarschijnlijk heeft ie een hele zondag aan die foto gespendeerd ;-) Het resultaat mag er dan ook wel wezen!

Trouwens, hagedissen zijn vast en zeker ook in Nederland te vinden, ga maar eens in het bos kijken of bij steenachtige hellingen in Limburg ;-)

2 years geleden gepost #
  6. Anoniem
    Niet geregistreerd

@Stephan, de kleuren zijn idd wel erg fel in die foto. Maar ik heb nog niet echt een bewerking ervan gevonden waar ik helemaal tevreden mee ben.
    @Tom. Het hagedisje bevond zich in Duitsland hier vlak over de grens. Maar zover ik weet respecteren hagedissen landgrenzen niet bijzonder en is de kans dus dat je ze hier in berg en dal aantreft ook redelijk groot ;)

2 years geleden gepost #
  7. Anoniem
    Niet geregistreerd

Kun je deze lens trouwens ook voor Macro-achtige dingen gebruiken? Een macro lens lijkt me ook wel vet namelijk.

Ik had ook trouwens bijna een 135mm gehad voor €675,-....de beste man had alleen iemand die al z'n lenzen in één keer overkocht. Beetje jammer

1 year geleden gepost #
  8. Anoniem
    Niet geregistreerd

Ik durf het bijna niet te zeggen......maar eehh.....ik heb er laatst ook een gekocht. De magie van de foto's van deze lens heeft me doen smelten..... en m'n portemonnee trouwens ook :-s

1 year geleden gepost #

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te posten.